نکاتی برای رانندگی در زمستان

نکاتی برای رانندگی در زمستان - مکسس ایران

نکاتی برای رانندگی در زمستان

  • خونسرد باشید: تا حد ممکن با سرعت پایین و منطقی رانندگی کنید. به آرامی سرعت خود را افزایش دهید و به آرامی آن را کم کنید. هر اقدامی در مسیرهای برفی و لیز زمان بیشتری می‌طلبد. ترمز کردن، شتاب گرفتن و حتی پیچیدن می‌باید به آرامی انجام شود.
  • افزایش فاصله با خودروی جلویی: از نظر زمانی 8 تا 10 ثانیه با خودروی جلویی فاصله داشته باشید. با چندین بار تمرین، در محاسبه زمان و فاصله حرفه‌ای خواهید شد.
  • پرهیز از ایست کامل تا حد ممکن: هرچه کمتر در برف ایست کامل داشته باشید، احتمال گیر افتادن شما کمتر می‌شود. به جای ترمز گرفتن و ایست کامل، با پایین‌ترین حد سرعت به رانندگی خود ادامه دهید، مگر اینکه چاره‌ای نداشته باشید. برای مثال اگر به چراغ قرمز نزدیک می‌شوید، بهتر است با سرعت پایین به آن نزدیک شوید تا چراغ سبز شود تا اینکه کاملا متوقف شوید.فراموش نکنید یکی از راه‌کارهای پرهیز از ایست کامل، افزایش فاصله با خودروی جلویی است.
  • حرکت با سرعت مطمئنه در سراشیبی‌ها و سرازیری‌ها: در سراشیبی‌ها زیاد از حد گاز ندهید تا مجبور به ترمز گرفتن نشوید. زیرا توقف کامل احتمالا به معنای عدم توانایی خودرو در حرکت مجدد به سمت بالا است. در سرازیری‌ها به هیچ عنوان ماشین را خلاص نکنید و با سنگین‌ترین دنده ممکن حرکت کنید آهسته و پیوسته برانید و فراموش نکنید احتمال تصادف در این نواحی به اوج خود می‌رسد.
  • همراه داشتن کیسه شن: اگر ماشین شما دیفرانسیل عقب است، کمی وزن می‌تواند به چنگ‌زنی تایر شما کمک کند. با حمل کیسه شن هم می‌توانید وزن مورد نیاز را تامین کنید و هم می‌توانید آن را بر روی برف و یخ ریخته و سطح را درگیرتر کنید.
  • رانندگی نکنید: به همین راحتی. بله، رانندگی نکنید. بسیاری از سفرهای درون و برون شهری ما واقعاً حیاتی نیستند و به این فکر کنید که در صورت گیر کردن و یا تصادف، چه مشقت و دردسری گریبانمان را خواهد گرفت. قبل از بیرون آمدن از منزل شرایط را سبک و سنگین کنید و بی‌گدار به آب نزنید که به جای یک روز عقب افتادن ممکن است هفته‌ها درگیر شوید. اگر شما فکر می‌کنید که توانایی و مهارت کافی برای راندن در برف را دارید، همه رانندگان این توانایی را ندارند و خطر آنها در کمین شماست.در خانه بمانید و از تماشای برف لذت ببرید.

چند نکته ضروری:

  1. پیش از شروع سفر، از همراه داشتن زنجیر چرخ و یا لاستیک یخ‌شکن اطمینان داشته باشید.
  2. پیش از شروع سفر به گزارش‌های هواشناسی دقت کنید و از شرایط آب و هوایی مقصد و مسیر اطلاع پیدا کنید.
  3. وسایل ضروری شامل گوشی تلفن، پاوربانک، شماره‌های ضروری در هر منطقه، پتو، دستکش، کلاه، غذا، اّب و داروهای ضروری را به همراه داشته باشید.
  4. از تنظیم بودن باد تایرها اطمینان حاصل کنید.
  5. هرگز به طور همزمان از تایرهای زمستانی و انواع دیگر لاستیک‌ها استفاده نکنید.
  6. مطمئن شوید که ضد یخ به میزان مناسب در رادیات خود ریخته‌اید.
  7. تا حد امکان از ترمز دستی در هوای سرد، بارانی و برفی استفاده نکنید.
  8. همواره حداقل نیمی از باک را پر نگه دارید.
  9. از رانندگی در لبه راه ها یا شانه های راه خودداری کنید.
  10. اگر در برف مانده‌اید، هر چند دقیقه یک بار، اگزوز خودرو را چک کنید تا برف و یخ خروجی آن را مسدود نکرده باشد. بسته بودن خروجی اگزوز می‌تواند منجر به ورود گازهای سمی به اتاق خودرو و در نتیجه مسمومیت و حتی مرگ شود. اگر هوا روشن است لباس تیره به تن کنید و در شب لباس روشن بپوشید و چراغی را روشن نگه دارید تا امدادگران راحت‌تر شما را پیدا کنند.

مکسس سفر زمستانی خوش و بی‌خطری را برای شما آرزو می‌کند.