استفاده بهینه از تایر مکسس – بخش پایانی

استفاده بهینه از تایر مکسس - بخش پایانی - مکسس ایران

استفاده بهینه از تایر مکسس – بخش پایانی

در بخش‌های اول و دوم  این مقاله برخی روش‌های استفاده بهینه‌ از تایر مکسس را مورد بررسی قرار دادیم. در این مطلب به بررسی دیگر نکات در این زمینه می‌پردازیم.

  • نبایدها در هنگام انتخاب، سوار کردن و استفاده از تایر جدید
  1. تعویض تایر و جا انداختن آن بر روی رینگ کار خطرناکی می‌تواند باشد که نیاز به ابزار و تخصص کافی دارد. هرگز شخصاً اقدام به تعویض تایر ننمایید.
  2. مکسس پیشنهاد می‌کند که تا حد امکان چهار تایر با هم و در یک زمان تعویض شوند. اگر امکان پذیر نبود:
  • در صورت تعویض دو تایر: آن‌ها را بر روی یک محور قرار دهید. بهتر است که تایرهای نو را در محور عقب قرار دهید تا چنگ‌زنی و راندن آب به طرفین بهتر انجام شود. این کار همچنین از پیچیدن بیش از حد تایر در سرپیچ‌ها و عدم کنترل خودرو جلوگیری می‌کند.
  • در صورت تعویض یک تایر: در کل این کار توصیه نمی‌شود اما اگر این امر اجتناب‌ناپذیر بود، آن را بر روی محور عقب و در کنار تایری که بیشترین آج را دارد قرار دهید. با این کار فرمانگیری و ترمزگیری بهتری را تجربه خواهید کرد.
  1. هرگز فشار باد تایر را به کمتر از میزان توصیه شده سازنده خودرو نرسانید.
  2. همیشه سعی کنید سایزی را که سازنده خودرو پیشنهاد داده است بکار ببرید. جایگزینی تایر با تایری با شاخص سرعت متفاوت، سایز و یا ساختمان متفاوت می‌تواند سبب نقص در عملکرد تایر و تصادفات و خسارات احتمالی شود.
  3. تغییر در ارتفاع، پهنا، حداکثر بار و یا گل تایر می‌تواند عملکرد بهینه تایر و در نتیجه خودرو را تا حد زیادی کاهش دهد.
  4. اگر به هر دلیلی می‌خواهید تایرهایی با پهنای متفاوت را به کار بگیرید، تایر پهن‌تر را در محور عقب جا دهید.
  5. از تایرهای رادیال و غیر رادیال همزمان استفاده نکنید. این کار فرمان‌گیری را دچار اشکال می‌کند.
  6. از رینگ‌های ضربه خورده، معیوب و کثیف استفاده نکنید و همچنین تغییر سایز رینگ تایر شرایط و محدودیت‌های خاص خود را دارد و در هنگام تغییر سایز رینگ تمام جوانب را در نظر بگیرید و با کارشناسان خبره مکسس مشورت کنید.
  7. از به کار بردن تایر سواری به جای تایرهای باری سبک پرهیز کنید. شاخص بار و سرعت این دو گروه از تایر کاملاً با یکدیگر متفاوت‌اند.
  8. هرگز بار و وزن اضافه، بیش از آنچه که بر روی تایر حک شده را بر روی تایر قرار ندهید. این کار اگر منجر به عدم کارایی آنی تایر شما نشود، قطعاً عمر تایر و عملکرد بهینه آن را کاهش خواهد داد.
  9. بیشتر صدمات و تصادفات ناشی از کم‌بادی است. این تصور غلط که باد تایر باید کم باشد را از ذهن خود بیرون کنید. هم کم‌بادی و هم پربادی برای تایر و خودروی شما مضر است و می‌تواند منجر به صدمات غیرقابل جبرانی شود.
  10. برای اندازه‌گیری فشار باد تایر نه به چشمان خود و نه به سواری خودروی خود اعتماد نکنید. تنها راه مطمئن فقط و فقط استفاده از فشارسنج مناسب است.
  11. گیر افتادن در برف و یا گل و لای می‌تواند خیلی آزاردهنده باشد، با این حال، اگر در این شرایط قرار گرفتید، هرگز پای خود را به صورت مداوم بر روی پدال گاز قرار ندهید تا چرخ خودروی شما درجا بچرخد. این کار بسیار خطرناک است. هرگز در نزدیکی تایری که درجا در حال چرخیدن است نایستید.
  12. رانندگی با سرعتی فراتر از حد مجاز، برای تایر و خودروی شما آسیب‌رسان است و عمر تایر، خودرو و یا حتی خود شما را کاهش می‌دهد.
  13. استفاده از چرخ‌هایی که بالانس نیستند عمر مفید تایر شما را به شدت کاهش می‌دهد و منجر به سایش نامتقارن آج تایر می‌شود. به محض این که احساس کردید فرمان شما به اصطلاح می‌زند و لرزش دارد، سریعاً به یکی از نمایندگان مجاز مکسس مراجعه نمایید.
  14. استفاده نکردن از خودرو برای مدت زیاد و ثابت بودن آن، تایرهای شما را از بین خواهد برد. اگر می‌خواهید از خودرو برای مدت طولانی استفاده نکنید، تایر را زیر آن رها نکنید، آن را در جای خشک و خنک و به دور از نور خورشید نگه‌داری کنید.
  15. از تایرهای چهار فصل و زمستانی به صورت هم‌زمان استفاده نکنید (این مقاله را نیز بخوانید: تفاوت میان تایرهای زمستانی و تایرهای چهار فصل در چیست؟)