تفاوت میان تایرهای زمستانی و تایرهای چهار فصل در چیست؟

تفاوت میان تایرهای زمستانی و تایرهای چهار فصل در چیست؟ - مکسس ایران

تفاوت میان تایرهای زمستانی و تایرهای چهار فصل در چیست؟

فناوری ساخت تایرهای مکسس با توجه به نوع خودرو، شرایط جاده، نوع رانندگی و از همه مهم‌تر دما تغییر می‌کند. مهم‌ترین تفاوت تایرهای چهار فصل و زمستانی با چشم قابل رویت نیست. ترکیب لاستیک، با فاصله زیاد، مهمترین عامل در افزایش چسبندگی تایرهای زمستانی است. عامل مهم بعدی، طرح گل و یا الگوی تایر است.

ترکیب رویه لاستیک مکسس برای هوای سرد

در هوای سرد و دمای پایین، تایرهای چهارفصل و تایرهای تابستانی بسیار بیشتر از تایرهای زمستانی خشک و سفت می‌شوند. با اینکه تایر می‌بایست انعطاف پذیری کافی برای چنگ زنی داشته باشد، اما تایرهای چهار فصل در دمای زیر 5 درجه سانتیگراد شروع به سخت شدن می‌کنند. تا دمای 5 درجه سانتیگراد تایرهای چهارفصل و زمستانی، میزان چسبندگی یکسانی دارند اما با افت دما میزان چسبندگی تایر زمستانی افزایش می‌یابد و از طرف دیگر، میزان چسبندگی تایرهای چهارفصل کم می‌شود. در دمای بالای 5 درجه سانتیگراد، تایر چهارفصل به میزان مطلوب سخت است و در مقابل ساییدگی مقاومت می‌کند ولی تایر زمستانی در این دما نرم شده و با سرعت بیشتری دچار سایش می‌شود. به همین دلیل، بهترین زمان برای به کارگیری تایرهای زمستانی مکسس، در شرایط طبیعی، از اواخر پاییز تا اوایل بهار است.

طرح گل مناسب برای چنگ‌زنی مطلوب بر روی برف و یخ

یکی دیگر از تفاوت‌های تایر زمستانی با دیگر تایرها در طرح گل آن است. تایرهای تابستانی مکسس عموماً آج‌هایی سفت و محکم دارند که با شیارهای جانبیِ پهن جدا شده اند. این طرح گل برای عمر بیشتر تایر، صرفه جویی در مصرف سوخت و سواری بی‌صدا بسیار مناسب می‌باشد. تایرهای چهارفصل مکسس نیز به طور معمول آج‌های سفت و محکمی دارند که به طور مورب طراحی شده‌اند. این تایرها برای مسیرهای بارانی و تخلیه آب به طرفین مناسب هستند ولی برای استفاده در مسیرهای برفی و یخی، قدرت چنگ زنی کافی ندارند. در این گونه مسیرها تایرهایی که قدرت چنگ زدن بالا و یا حتی گاز گرفتن داشته باشند، مناسب هستند. یکی از تغییراتی که طراحان و پژوهشگران مکسس برای تحقق این امر به آن دست یافته‌اند، تعبیه شیارهای کوچک در سطح لاستیک‌های زمستانی است که این شیارهای کوچک مانند هزاران لبه عمل می‌کنند و چسبندگی را تا حد زیادی افزایش می‌دهند. این طراحی باعث می‌شود که از طرفی تایر به اصلاح جاده را به خوبی گاز بگیرد و از طرف دیگر، فرمان‌گیری مناسب و صدای بسیار پایینی داشته باشد.

نکاتی برای استفاده از تایرهای زمستانی مکسس:

  • حتماً بر روی تایر علامت M+S و یا علامت برفدانه در کوه حک شده باشد.
  • برخی از تایرهای مکسس دارای میخ‌هایی هستند که اصطکاک را در شرایط جوی بسیار نامناسب افزایش می‌دهند.
  • برای استفاده از تایرهای زمستانی، نیازی به وجود برف و یخ نیست؛ کاهش دما خود مهمترین دلیل برای استفاده از تایرهای زمستانی است.
  • از تایرهای زمستانی مکسس می‌توان در دمای 7 تا 30- درجه سانتیگراد استفاده کرد.
  • فراموش نکنید اگر ساکن نواحی سردسیر و برف خیز کشور هستید و یا قصد سفر به این مناطق را دارید، از لاستیک‌های زمستانی مکسس استفاده کنید. ممکن است در نگاه اول، تعویض لاستیک به صورت فصلی برای شما هزینه و اتلاف وقت در پی داشته باشد، امّا فراموش نکنید که ارزش جان انسان ها بهایی ندارد.
  • لاستیک زمستانی نیاز به باد بیشتری دارد.
  • در فصولی که از تایرهای زمستانی استفاده نمی‌کنید، باد تایرها را خالی کنید و آن‌ها را در محلی که تحت فشار نباشند، نگه داری کنید.

مکسس با فراهم آوردن ایمنی و امنیت برای شما در فصل زمستان بهترین آرزوها را دارد.