ساختار و مواد تشکیل دهنده‌ی لاستیک مکسس را بهتر بشناسید

ساختار و مواد تشکیل دهنده‌ی لاستیک مکسس را بهتر بشناسید

در این بخش به این موضوع می‌پردازیم که تایر مکسس از چه موادی و از کدام بخش‌ها تشکیل شده است.

ساختار لاستیک مکسس

1. دیواره

متشکل از یک ورقه لاستیکی فشرده است که از بخش‌های داخلی در برابر عوامل جوی و صدمات ناشی از ساییدگی محافظت می‌کند. دیواره و آج خارجی‌ترین سطح تایر را تشکیل می‌دهند. در ساختمان تایر مکسس چهار نوع کائوچو و دو ماده پُر کننده – کربن سیاه و سیلیکا- به کار رفته است. دیواره سراسر تایر کشیده می‌شود و طوقه را به روکش لاستیکی تایر متصل می‌کند.

2. طوقه‌های فولادی و برزنتی

به دلیل وزن و فشاری که به تایر وارد می‌شود، از طوقه‌های فلزی و برزنتی برای تقویت ساختمان تایر استفاده می‌شود. وظیفه طوقه‌ها ایجاد ناحیه سخت و غیرقابل تطویل برای نگهداری تایر بر روی رینگ است. طوقه‌های فولادی از نوارهای فولادی و کربن با کیفیت ساخته شده‌اند و این نوارها با روکشی از برنج و یا برنز پوشانده شده‌اند. پیش از ورود به کارخانه، در اتاق‌های کنترل مکسس، رطوبت، دما و خاصیت کشسانی طوقه‌های فلزی و برزنتی مورد آزمایش قرار می‌گیرد. همانطور که ذکر شد وظیفه اصلی طوقه موقعیت دادن و هم‌مرکز کردن رینگ و تایر است.

انواع لاستیک مکسس

3. آستر داخلی

آستر داخلی لایه لاستیکی ضد نفوذی است که از هوای داخلی تایر نگه‌داری می‌کند و به صورت ورقه لاستیکی دو لایه که لبه لایه‌ها دارای پله می‌باشد، تهیه شده است. این آستر به خوبی به لایه‌ها می‌چسبد و از ضعف و خستگی تایر که ناشی از تکان‌های پی‌در‌پی است، جلوگیری می‌کند.

4. آج و شیار

آج قسمت خارجی تایر است که مستقیماً با سطح زمین در ارتباط است. آج‌ این امکان را می‌دهد که کشش بیشتری در سطح تایر به ‌وجود بیاید و همچنین جلوی ساییدگی زودهنگام تایر را می‌گیرد. شرکت مکسس برای افزایش کارایی آج تایر، علاوه بر استفاده از مواد تشکیل دهنده خاص، آنها را با طرح های منحصر به فردی شیاردار و منقوش می سازد. این طرح‌ها علاوه بر زیبا‌تر کردن ظاهر تایر، در کارکرد بهینه آن از نظر چنگ زنی بهتر، ترمز گیری مناسب تر، راندن آب سطح جاده به طرفین مسیر حرکت و جلوگیری از لغزیدن تایر، و همچنین به جریات درآوردن هوا و در نتیجه خنک کردن تایر بسیار موثر است.