در صورت پنچر شدن و یا ترکیدن تایر چه می‌کنید؟

در صورت پنچر شدن و یا ترکیدن تایر چه می‌کنید؟

تایر مکسس از بالاترین استانداردهای به‌روز جهانی در تمامی زمینه‌ها برخوردار است و ایمنی سفر از ویژگی‌های ذاتی تایرهای مکسس است. اما پنچر شدن و یا ترکیدن تایر اتفاقی است که برای همه حتی راننده‌گان حرفه‌ای و آن‌هایی که مراقب هستند رخ می‌دهد و پایین بودن استاندارد بسیاری از جاده‌های کشور و عدم رعایت اصول رانندگی این اتفاق را تشدید می‌کند. در ادامه نکاتی را برای چنین موقعیت‌هایی ذکر می‌کنیم:

تنظیم باد تایر

پیش از هر مسافرتی باد تایرهای خود را تنظیم کنید. تنظیم باد باید با تایر سرد انجام شود و سرما و گرمای هوا مد نظر قرار داده شود. در هنگام تنظیم باد تایر زاپاس را فراموش نکنید. حتی اگر قصد سفر ندارید، باد تایرهای خود را به صورت دوره‌ای تنظیم کنید. حداکثر یکبار در ماه.

جعبه‌ای برای مواقع اضطراری به همراه داشته باشید

پیش از ترک کردن خانه، مطمئن شوید که وسایل موردنیاز برای مواقع اضطراری و پنچری را در ماشین گذاشته‌اید. پیشنهاد می‌کنیم جعبه خود را با فصل و نوع سفر متناسب کنید. برخی از الزاماتی را که می‌بایست در خودرو موجود باشد به شرح زیر است:

  • چراغ قوه به همراه باتری اضافه
  • جعبه کمک‌های اولیه
  • بطری آب و غذاهایی با ماندگاری بالا مانند کنسروها
  • جعبه ظروف مسافرتی و وسایل آتش زا مانند کبریت و یا فندک
  • علائم هشدار دهنده و شب رنگ
  • جعبه ابزار و وسایل چندکاره
  • پک شارژر و کابل‌های مورد نیاز برای تلفن همراه
  • کابل اتصال باتری و سیم بکسل
  • تعدادی پتوی مسافرتی

زاپاس و وسایل تعویض تایر را چک کنید

در بیشتر مواقع ما تا کنار جاده با یک تایر پنچر گیر نکنیم، به تایر زاپاس فکر نمی‌کنیم. پیش از ترک منزل، تایر زاپاس خود را چک کنید. مطمئن شوید که زاپاس شما باد کافی دارد. در هنگام پنچری، تایر بدون باد به هیچ کاری نمی‌آید. از طرف دیگر، اگر وسایل مورد نیاز برای تعویض تایر را نداشته باشید، تایر زاپاس به هیچ دردی نمی‌خورد. دقت کنید که جک سالم به همراه آچار چرخ متناسب در ماشین داشته باشید. در هنگاه تعویض تایر از ثابت بودن خودرو اطمنان حاصل کنید.

در هنگام رانندگی گوش به زنگ باشید

جدای از رعایت کردن اصول اولیه رانندگی مانند محدودیت سرعت و فاصله با خودروی جلویی، راننده می‌بایست هوشیار و گوش به زنگ باشد. در هنگام پنچری دو دست خود را روی فرمان قرار دهید و از واکنش آنی بپرهیزید. تایر پنچر و یا ترکیده باعث می‌شود خودروی شما به یک سمت کشیده شود. در این هنگام صدای ناخواسته‌ای می‌شنوید و احساس می‌کنید که خودرو در حال منحرف شدن به کناره‌هاست. با حفظ خونسردی، به حرکت خود ادامه دهید و آرام آرام به سمت راست برانید تا خودرو به آرامی متوقف شود. اگر مقدور بود فلاشر و یا راهنمای راست خود را روشن کنید. فراموش نکنید که بدترین کار ممکن، ترمزگیری آنی و نامناسب و چرخاندن آنی فرمان به کناره‌هاست.

اول ایمنی

پس از منتقل کردن خودرو به کنار جاده، ممکن است خودتان دست به کار شوید و یا درخواست کمک کنید؛ در هر دو صورت خودرو را تا جای ممکن به کنار جاده منتقل کنید. حتی المقدور از ایستادن بر روی لبه جاده، سر پیچ‌ها و یا مکان‌هایی که نقطه کور محسوب می‌شوند خودداری کنید. تابلوی هشدار دهنده و یا وسیله‌ای نورزا را در فاصله مناسب از خودروی خود قرار دهید. پس از تعویض تایر، از سفت کردن پیچ‌ها به میزان کافی اطمینان حاصل کنید و در اولین فرصت خود را به مرکز خدمات مناسب برسانید.

مکسس برای شما بهترین و ایمن ‌ترین سفرها را آرزو می‌کند.