چگونه عمر تایر را بیشتر کنیم؟

چگونه عمر تاير را بیشتر كنيم؟ - مکسس ایران

چگونه عمر تایر را بیشتر کنیم؟

1- بازدیدهای ماهانه

تنها بخش خودرو که با جاده در تماس است تایرهای آن است، پس ایمنی شما هنگام رانندگی به مقدار زیادی به سلامت تایرها بستگی دارد. بازدیدهای زیر به صورت حداقل ماهی یکبار در این خصوص به شما اطمینان میبخشد:

باد چرخ‌ها را وقتی سرد هستند تنظیم کنید. توجه داشته باشید تغییر دما باعث تغییر فشار باد تایر می‌شود، هر 5 درجه تغییر در درمای هوا، 1psi در فشار باد تایر تغییر ایجاد می‌­کند، یعنی کاهش دما به مقدار 15 درجه سانتی­گراد 10درصد کم­بادی را به‌­دنبال خواهد داشت. خود تایرها نیز به‌­مرور کم باد می‌شوند. مثلاً هرماه به­‌طور متوسط، تایر خودرو 2 psi  از فشار باد خود را از­دست می‌دهد که در هوای گرم این کاهش فشار با سرعت بیشتری صورت می‌پذیرد.

تایرها را از لحاظ فرسایش غیر­متقارن بازدید کنید. هرگونه ساییدگی غیر­معمول می‌تواند نشانی از بروز اشکال در سیستم فرمان و تعلیق باشد.

اگر خرده شیشه، شن و سایر اجسام خارجی لابه‌­لای آج گیر کرده باشد، آن را خارج کنید. این اجسام می‌توانند به‌­تدریج در تایر فرو­­روند و سبب بروز نشتی باد از آن شوند.

2- تنظیم بودن چرخها

تنظیم بودن چرخ‌ها به معنی آن است که همه چرخ‌های خودرو نسبت به محور اصلی آن کاملاً عمود و در یک راستا باشند، در غیر این صورت تایر نمی‌تواند به‌­خوبی به گردش درآید و مقداری از انرژی صرف کشیده شدن آن می‌شود که ضمن افزایش سوخت، عمر تایر را کم می‌کند. برای اطمینان از تنظیم بودن چرخ‌ها خودرو را در محل مسطحی مانند یک پارکینگ خلوت به حرکت در آورید، به آرامی فرمان را رها کنید، نباید فرمان به هیچ سمتی بکشد. تنظیم فرمان و چرخ‌ها باید حداقل هر 25 هزار کیلومتر یا سالی یکبار انجام شود.

3- بالانس تایرها

به‌­طور معمول تایر و متعلقات چرخ روی هم حدود 20 کیلوگرم وزن دارند. اگر این وزن به طور همگن روی چرخ توزیع نشده باشد به‌­اصطلاح گفته می‌شود چرخ بالانس نیست. تغییری ناچیز به ­اندازه14 گرم در این 20 کیلو سبب می‌شود خودرو هنگام حرکت مرتعش شود. اگر در فرمان لرزش احساس می‌کنید احتمالاً چرخ‌های جلو بالانس نیستند و اگر در صندلی لرزش احساس می‌کنید، چرخ‌های عقب از بالانس خارج شده‌اند.

لازم است با مراجعه به آپاراتی هر 20 هزار کیلومتر از بالانس بودن چرخ‌ها اطمینان پیدا کنید. فراموش نکنید در یک بزرگراه که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت هستید، هر تایر حداقل 14 بار در ثانیه در حال چرخیدن است. بالانس نبودن سبب خرابی جلوبندی و سیستم تعلیق خودروی شما نیز خواهد شد.

4- جابه‌­جا کردن چرخها

بهتر است هر 5 تا 8 هزار کیلومتر، جای تایرها را با یکدیگر عوض کنید، به این دلیل که تایرهای جلو سریع­تر ساییده می‌­شوند زیرا وظیفه چرخش خودرو در پیچ‌ها را نیز انجام می‌دهند، به‌­خصوص اگر خودروی شما اکسل جلوست، سایش سریع­تر رخ می‌دهد. نحوه تعویض تایرها با یکدیگر را می‌توانید از نمایندگان مکسس در سراسر کشور جویا شوید.

5- نگهداری لاستیک

تایر را باید در محیط تمیز به صورت عمودی انبار کنید، جایی که از نور مستقیم آفتاب یا نورهای مصنوعی شدید، حرارت، موتورهای الکتریکی (به‌­دلیل ایجاد اوزون) و هیدروکربن‌ها دور باشد. اگر لاستیک را روی رینگ نگه می‌­دارید، باد آن را روی 15psi تنظیم کنید تا از ترک برداشتن جلوگیری شود.

6- چه زمانی به لاستیک نو نیاز داریم؟

هنگامی که آج تایر مکسس شما به 6/1 میلی­متر کاهش یابد باید تایر را عوض کرد. اطلاع از ارتفاع آج اغلب با درجه مخصوص عمق سنج آج انجام می‌­شود.

امیدواریم مطلب فوق برای شما مصرف‌کننده محترم مفید بوده باشد، در صورت داشتن هرگونه پرسش می‌توانید با نمایندگان مکسس در سراسر کشور تماس بگیرید.

اطلاعات تماس نمایندگان را در وبسایت می‌توانید پیدا کنید.