چگونه میزان آسیب تایر خود را پس از افتادن در چاله بررسی کنیم؟

چگونه میزان آسیب تایر خود را پس از افتادن در چاله بررسی کنیم؟ - مکسس ایران

چگونه میزان آسیب تایر خود را پس از افتادن در چاله بررسی کنیم؟

همه ما با صدای تالاپ که به دنبال همه‌گیرترین خطر جاده‌ای شنیده می‌شود آشنا هستیم: چاله.

ماشین شما و قلبتان همزمان تلوتلو میخورند و شما می‌مانید که آیا آسیب جدی به وجود آمده است یا نه.

نگران نباشید! ما در ادامه این نوشته مهمترین سئوالاتی که درباره چاله‌ها و خطرات مشابه ممکن است پرسیده شود، پاسخ خواهیم گفت.

چاله چیست؟

چاله، حفره‌ایست که در اثر فرسایش و یا تحلیل رفتن آسفالت به وجود می‌آید. چاله‌ها انواع مختلفی دارند: کم‌عمق و یا عمیق، باریک و یا پهن و می‌توانند انواع و اقسام آسیب‌ها را به ماشین شما بخصوص تایرها برسانند.

چاله چگونه به وجود می‌آید؟

چاله‌ها موجب ناراحتی‌های مداوم می‌شوند. آب‌های زیرزمینی به درون آسفالت نفوذ می‌کند. در اثر گذشت زمان، فشار وارده از عبور ماشین‌ها و ترافیک شکاف‌های ریز و باریکی در آسفالت به وجود می‌آورد. متاسفانه، این شکاف‌های جزیی می‌توانند در شرایط خاصی منجر به آسیب‌های جدی شوند.

آب که یخ می‌زند این درزها منبسط می‌شوند و در اثر ذوب یخ منقبض می‌شوند. در اثر این انبساط‌ها و انقباض‌ها آسفالت ضعیف می‌شود و کم‌کم سطح آن فرو می‌ریزد و نهایتاً چاله به وجود می‌آید. به همین دلیل است که چاله‌ها در فصل بهار بیشتر از همیشه به چشم می‌آیند.

پس از افتادن در چاله به دنبال چه علائمی باشیم؟

بر طبق تحقیقی که در سال 2016 توسط انجمن خودروی آمریکا انجام شده است، صدمات ناشی از چاله‌ها بالغ بر 15 میلیارد دلار هزینه تعمیر در طی 5 سال داشته است. به عبارت دیگر سالیانه هزینه‌ای در حدود 3 میلیارد دلار! مشکلات به وجود آمده شامل صدمات جزیی (پنچری و یا تغییر شکل رینگ) صدمات جدی برای مثال آسیب شدید سیستم تعلیق و جلوبندی. برخی از صدمات قابل مشاهده هستند، مانند پنچر شدن و برخی دیگر با چشم قابل تشخیص نیستند و نیاز به بررسی متخصص دارند مانند نامیزان شدن فرمان.

پس از افتادن در چاله به دنبال نشانه‌های زیر باشید:

  • تایر پنچر
  • دیواره تایر ورم‌کرده
  • روغن‌ریزی
  • تاب برداشتن رینگ
  • یک دست کشیدن فرمان
  • لرزه و یا صداهای غیرطبیعی
  • خم شدگی لبه‌های زیر ماشین

آیا همچنان می‌توانم با تایر ماشین خود برانم؟

بستگی دارد. قبل از هر چیز، تایر خود را بازرسی کنید. به دنبال برآمدگی و یا پنچری بگردید. دیواره تایر را فراموش نکنید. فشار باد تایر را چک کنید. چراغ فشار باد را نگاه کنید که روشن نشده باشد.

آیا آسیب جزیی طول عمر لاستیک را کاهش می‌دهد؟

بله. اگر تایرهای شما فرسوده هستند، آج آن ممکن پیش از این عمر خودش را کرده باشد و با افتادن در چاله غیر قابل استفاده شود. از طرف دیگر، اگر باد تایر شما به اندازه نباشد، افتادن در چاله می‌تواند منجر به آسیب شود. عدم توجه به تایر پس از افتادن در چاله و ادامه رانندگی ممکن است تایر شما را غیرقابل استفاده کند.

چگونه خود برای چاله‌های پیش رو آماده کنم؟

  • با دقت برانید

تا جای ممکن از افتادن در چاله و یا خطرات مشابه پرهیز کنید. اگر در حال افتادن در چاله هستید سعی کنید بر روی لبه آن برانید. به هیچ وجه به طور آنی مسیر خود را عوض نکنید و یا ترمز ناگهانی نگیرید. فاصله خود را با ماشین جلویی حفظ کنید و با سرعت مطمئن برانید تا قدرت مانور شما بیشتر شود. اگر از افتادن در چاله ناگزیر هستید، سرعت خود را کاهش داده و با احتیاط از روی لبه آن عبور کنید.

  • تایر خود را همواره به اندازه باد کنید

برای کاهش آسیب به تایر، مطمئن شوید فشار باد تایر شما صحیح است.

  • خواستار جاده‌های بدون چاله باشید

از چاله‌ها خسته شده‌اید؟ ما هم همین‌طور. پس پیگیر باشید و با سازمانی که مسئول این امر است مانند شهرداری و یا راه و شهرسازی تماس بگیرید و خواستار تعمیر جاده و یا نگهداری بهینه آن باشید. مطمئن باشید این کار شما تاثیر خواهد داشت.

  • تایری که دارای ضمانت نامه است خریداری کنید

در هنگام خرید تایر مطمئن شوید تایر شما دارای ضمانت (گارانتی) باشد که دچار خسارت نشوید. اما این نکته را فراموش نکنید که همه انواع خسارت‌ها شامل گارانتی نمی‌باشد. خوشبختانه همه تایرهای مکسس دارای ضمانت 5 ساله هستند و شما خریدار محترم می‌توانید با اطمینان اقدام به خرید تایر مکسس بکنید.

مکسس برای شما بهترین‌ها را آرزو می‌کند