فشار باد تایر چه مقدار باید باشد؟

فشار باد تایر صحیح برای تایر چه مقدار است؟ - مکسس ایران

فشار باد تایر چه مقدار باید باشد؟

خودروی شما و زندگی شما نقطه مشترکی دارند: هر دو تحت فشار اند. البته امیدواریم فشار دومی زیاد نباشد! خیلی از رانندگانی که احساس مسئولیت می‌کنند، در مورد میزان فشار باد صحیح اطلاع درستی ندارند. بگذارید با یک پاسخ کوتاه شروع کنیم: تایرهای شما باید تا سطح فشار بهینه باد شوند.

اما جوابی طولانی‌تر: فشار باد تایر یک مسئله پیچیده است و حکم کلی نمی‌توان برای آن صادر کرد، اما بهتر است بدانید که اگر قرار است دست به انتخاب بزنیم، پربادی بهتر از کم‌بادی است.

حال با ما همراه باشید تا جوابی کامل به سئوال مطرح شده بدهیم.

چگونه از فشار باد صحیح تایرهای خود اطلاع پیدا کنیم؟

دو راه برای این کار وجود دارد:

  1. منطقی‌ترین راه برای یافتن اطلاعات موثق خود تایر است. بر روی دیواره تایر مکسس حداکثر فشار باد مجاز حک شده است. فراموش نکنیم که این عدد نشان دهنده حداکثر فشار باد مجاز است و شما در حالت عادی، به هیچ وجه نباید تایر خود را تا این حد باد کنید. برای اطلاعات بیشتر در زمینه اعداد روی دیواره تایر می‌توانید به مقاله تا چه حد درباره مشخصات حک شده بر روی تایرها می‌دانید؟ مراجعه نمایید.
  2. مکان دیگری که می‌توانیم از میزان صحیح فشار باد مطلع شویم، داخل چهارچوبِ درِ راننده است. در بعضی خودروها برچسب اطلاعات را داخا درب باک نصب می‌کنند. اگر عدد مورد نظر را در آنجا هم نیافتید به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه کنید تا جایی که این عدد در آن حک شده است را بیابید.

فشار باد تایر من چقدر است؟

پس از این‌که از میزان صحیح باد تایر خود اطلاع یافتیم، اکنون وقت این است که بفهمیم چقدر باد در داخل تایرهای مکسس ما هست. باد تایرهای ما بسته به میزان ارتفاع، دما، مدتی که تایر در زیر خودرو است و عواملی از این دست می‌تواند تغییر کند. فراموش نکنیم که باد تک تک تایرها را بررسی کنیم حتی تایر زاپاس.

چند وقت یکبار می‌باید باد تایرهای خود را چک کنم؟

هر چه بیشتر بهتر. اما به طور منطقی ماهی یکبار میزان باد تایرهای مکسس خود را بررسی کنید. اگر از منطقه‌ای به منطقه‌ای می‌روید که دما متفاوت است تایرهای خود را دوباره چک کنید. با هر 10 درجه تغییر دما، باد تایرهای شما 1 تا 2 psi تغییر می‌کند.

برای بررسی میزان باد تایر هرگز به چشم‌های خود اعتماد نکنید و حتماً از فشارسنج مناسب استفاده کنید. بهترین زمان برای تنظیم باد تایر هنگامی است که تایر مکسس شما سرد است و کمتر از 5 کیلومتر با آن رانده‌اید.

چرا تنظیم باد تایر تا این حد مهم است؟

تنظیم نبودن باد تایر بر روی میزان نرمی و آسایش رانندگی، مصرف سوخت، تغییر در قابلیت فرمانپذیری و در نهایت عمر مفید خود تایر تاثیر دارد. همانطور که در ابتدای این نوشته ذکر شد، پربادی ایمن‌تر از کم‌بادی است و نتایجی که کم‌بادی به بار می‌آورد بسیار بیشتر است.