فشار باد تایر – نکته‌ها و ترفندهای ضروری که باید بدانید

فشار باد تایر:  نکات و ترفندها - مکسس‌ایران

فشار باد تایر – نکته‌ها و ترفندهای ضروری که باید بدانید

فشار باد تایر، خون حیاتی هر تایری است و تنها چیزی است که رانندگان پس از خرید تایر می‌توانند آن را تغییر بدهند. اما متاسفانه در این زمینه تا حدودی تصور غلط و برخی اطلاعات نادرست وجود دارد و رانندگان انگشت‌شماری توجه لازم به تایر خودروی خود دارند. در ادامه به چند نکته مهم اشاره می‌کنیم:

فشار باد تایر خود را بدانید

بیشتر تایرها از جمله تایرهای مکسس، روی دیواره خود حداکثر فشار باد را دارند. فراموش نکنید که این حداکثر فشار باد تایر است و باد لاستیک شما حتما باید پایین‌تر از این مقدار باشد. بر روی درب راننده، بر روی پلاک کوچکی روی لولا، فشار صحیح باد تایر توسط سازنده خودرو، براساس وزن خودرو و سایز تایر، حک شده است. به شما پیشنهاد می کنیم که از این عدد استفاده کنید و یا برای راهنمایی بیشتر به نمایندگان تایر مکسس در سراسر کشور مراجعه کنید.

با دقت دستکاری کنید

بیشتر رانندگان تمایل دارند فشار باد تایر خودرو را دستکاری کنند، کمی آن را بالا ببرند و یا کمی کمتر کنند. اگر شما از این دسته از رانندگان هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا حد محدودی این کار را انجام دهید. بسیاری از خودروهای جدید، چراغ هشداری برای فشار باد دارند که در صورت اختلاف 25% با حد استاندارد خودرو روشن می‌شوند. اگر این چراغ روشن شد بدانید زیادی دستکاری کرده‌اید.
برخی اعتقاد دارند که پربادی تایر را در مقابل آسیب‌ها حفظ می‌کند. این موضوع حقیقت ندارد. پربادی بیش از حد به همان اندازه کم‌بادیِ بیش از حد، آسیب‌رسان است. تایرهایی که در اثر پربادی سخت شده‌اند، انرژی و ضربات بیشتری را به سیستم تعلیق خودرو انتقال می‌دهند.

 فشار باد تایر با تغییرات دما تغییر می‌کند

این نکته را بارها گفته‌ایم، باز هم ذکر می‌کنیم که حتما فشار باد را در زمانی که تایر سرد است اندازه بگیرید.
اگر به هر دلیلی مجبور هستید که تایرهای گرم خود را باد کنید، یک تا دو درجه کمتر باد بزنید و در اولین فرصت، هنگامی که خودرو سرد است، فشار باد را دوباره تنظیم کنید.

کم‌بادی آفت تایر است

رانندگی با تایرِ کم‌باد می‌تواند آسیب‌های جدی‌یی به دیواره تایر وارد کند. کم‌بادی باعث می‌شود که سطوح داخلی تایر به هم برسند، روی هم بغلتند و در گذر زمان تایر از درون خورده شود، در ادامه طوقه‌ها را آسیب‌پذیر کند و گرد لاستیک در درون آن جمع شود. در این هنگام تایر شما از بین رفته است و باید سریعاً با تایر جدید جایگزین شود. برای آشنایی با نکات مهم هنگام خریدن تایر جدید می‌توانید مقاله سه نکته مهم که قبل از خرید تایر جدید باید به آن‌ها توجه کنید را مطالعه نمایید.
توجه و نگهداری بهینه از فشار باد تایر، یکی از مهم‌ترین کارهای روتینی است که در خودرو می‌باید انجام شود.
فشار باد صحیح، مصرف سوخت را کاهش می‌دهد، از پوسیدگی و آسیب‌های بی‌مورد جلوگیری می‌کند و تا هزاران کیلومتر عمر تایر شما را افزایش می‌دهد. باور کنید یا نه اما عمر خود شما را هم زیاد می‌کند! از خود بپرسید چطور ممکن است؟

این مطالب را نیز بخوانید: